söndag 22 november 2015

2014 – mitt andra år på börsen, del 2

Jag har gjort det till en vana att gå tillbaka och kolla på mina egna affärer i efterhand. Detta gör jag för att kunna utvecklas och bli bättre på att handla aktier. Människans historiesyn skiljer sig ganska ofta från vad som verkligen inträffat. Man skapar sina egna sanningar. Genom att gå tillbaka och titta på transaktionshistoriken på Avanza hoppas jag kunna rätta till felaktiga uppfattningar om min egen börshistorik och samtidigt lära mig mer om mitt eget agerande. Jag skriver dessa inläggen när jag har fått distans till händelserna som beskrivs. Del ett skrev jag 2014 om 2013, del två skrevs denna sommaren om första halvåret 2015. Om du vill får du gärna läsa de andra inläggen först.






Portföljen 01-juli 2015.




När jag gick in i Q3 2014 hade jag en bra vår bakom mig. Starbreeze, som dragit portföljen hade under tiden viktats ner från 76% när Q1 började till 26%. I övrigt hade jag en stor kassa och mindre innehav i G5 Entertainment och Kopy Goldfields, samt teckningsrätter i Wesc. Jag redovisade hur det gick med Starbreeze, G5EN och Wesc affärerna i "2014 – mitt andra år på börsen, del 1" inlägget. I övrigt så innehöll portföljen en liten post Kopy Goldfields inköpta i maj 2014. Jag började handla med kassan i början av juli. Portföljen fylldes snabbt med Interfox Resources, BlackPearl och mer Kopy Goldfields. Under tiden skedde också en mängd mindre/kortvariga transaktioner.



Min resa och relation till Interfox


Det finns en stor lockelse i Olja. Tanken på ett gäng människor som borrar ute i ingenstans och ur hålet sprutar det svart guldet. Vem läste inte Tintin som liten? Våren 2014 läste jag mitt första prospekt för ett bolag, bolaget hete Interfox Resources(FOX) Bolaget skulle borra efter olja i Tomsk Sibirien och hade nyligen introducerats på aktietroget. På sovjettiden hade man hittat kolväten, brunnen hade dock stängt igen av oklar anledning och nu var det ett litet bolag från Sverige som skulle öppna brunnen på nytt. Jag blev fascinerad och upptäckte att kursen hade halverats utan att bolaget hade rapporterat några negativa nyheter. Jag hade aldrig riktigt någon plan med Interfox, men jag var nöjd med att andra hade gått in med pengar på betydligt högre nivåer och tänkte att bra borresultat hade potential att lyfta kursen. Den 23 juni kom rusningen och jag sålde av mina aktier med en för mig stor vint. Uppgången gav 21% vinst och genererade ett par procents avkastning till portföljen. En vecka tidigare (19 juni) hade jag på min blogg skrivit att "I mina ögon är det i dagsläget större chans att aktien stiger 100% än att den faller under 2 ören (ett fall på 28,5%). Rekommenderar köp på kort sikt.". Kursen steg sedan med över 70%. IFOX blev därmed mitt livs första lyckade rekommendation, jag gick in i ett utbombat bolag och släppte mina aktier när hypen kom.


Mitt uttåg varade dock bara några dagar. 25-30 juni gör jag sedan ett antal transaktioner där jag tradar aktien vilket blir lyckat och drar in ytterligare ett par tusenlappar. Under den kommande tiden har jag väldigt svårt att hålla mig borta från bolaget. Det finns nu helt plötsligt ett stort antal småsparare som handlar i bolaget och aktien kastas från den ena kursen till den andra. Juniuppgången raderas snabbt och jag går in i en ny position 4 juli, en position som jag behåller fram tills 25 juli. Dessa aktierna säljs med en vinst på 18% (alldeles för tidigt). Sedan gör jag en sista bra trade i Interfox när jag köper in aktierna igen ett par dagar senare för att sedan sälja dem på PM 1 augusti. Jag mins att jag satt i fikarummet på jobbet när pressmeddelandet släpptes och skyndade till datorn för att kunna följa alla avsluten i realtid. Efter detta fick jag hybris i aktien och under resten av augusti fortsätter jag göra avslut och blandar vinster med förluster. Under mitten av månaden mins jag att jag minskat ner min aktieexponering i samband med en resa till Spanien. Väl i huset i Spanien kan jag dock inte hålla mig borta och bränner ett antal tusenlappar på dåliga IFOX affärer.Totalt blir dock Interfox en lyckad resa som drar in 5% i avkastning till hela portföljen. Den totala vinsten blir tillslut större än min ursprungliga position. 

Jag hade aldrig varit inne i ett prospekteringsbolag innan Interfox vilket i praktiken innebar att jag inte hade en aning om följande. 

1. Hur mycket det skulle kosta att ta projektet hela vägen (detta stod i material som fanns tillgängligt när jag ägde aktien, men jag förstod inte vad jag läste).
2. Hur många och hur stora aktieutspädningar som krävs för att få in kapitalet, Det tog mer än ett år för Interfox innan bolaget tog ut toppnoteringarna från Augusti 2014. 

Vad jag gjorde rätt:

1. Gick in i bolaget när det var tyst och inte när det fanns hype.
2. Sålde/Minskade vid alla rusningar under perioden.

17 augusti 2015 värderades Interfox till 58 miljoner efter kassa, Den 24 september 2015 är bolaget värderat till 196 miljoner. Den 17 Augusti handlade vissa köpare aktier i bolaget på kursen 3.9 kr, 25 september handlas aktien till kursen 3,8 kr. Under en period då bolaget har vuxit i värde med flera hundra procent har alltså aktien inte rört sig. Hela värdeökningen har därmed ätits upp av nyemissioner. I skrivande stund pågår en debatt om Interfox där kurser över 30 kr nämns. Jag är väldigt skeptisk till detta baserat på vad som hänt i bolaget sedan noteringen. Bolaget håller just nu på att förhandla om finansiering, detta går kanske att lösa utan att aktieägare späds ut, men historien tyder inte på en sådan lösning. Detta är anledningen till att jag idag är negativ till de som säger att Interfox ska göra vanliga investerare till miljonärer.



BlackPearl och en förkärlek till kända Svenska näringslivsprofiler.


På SVT gick dokumentärer om Stenbeck och Wallenberg under 2010 talet. Dessa fick mig att sitta klistrad. Som yngre fanns ett intresse för svenska näringslivsledare. På Malmös flygplats såg jag en gång för 4-5 år sedan Jacob Wallenberg komma gående med följe. Jag gick aldrig fram och jagade autograf, men jag var helt starstruck. Jag var på väg med mina vänner mot Cypern för att supa i en vecka, mina vänner visste inte vem Jacob var.

En annan näringslivs familj är Lundinarna. Kombinationen av dem, olja och en aktie som hade tappat från 18 till 14 kronor fick mig på fall. Sedan skedde också stora insiderköp i samband med detta. Lundingarna gick in med mer pengar i BlackPearl och jag följde efter. Det var snack på placeras forum om besked rörande en stor oljeledning vilket skulle vara en mega trigger. På AktieGruppens (på Facebook) hösttävling satsade jag på BlackPearl när jag fick välja en aktie som skulle avkasta mest under den kommande månaden. Mitt bet var under en kortare period lite över 10% av portföljen, men mitt besök i bolaget blev relativt kort då ett annat bolag snart behövde mina pengar.



Smått krafs och korta besök


Utöver dessa så ägde jag även ett antal poster i mindre bolag under hösten 2014. Förs ut var en mindre post i Enzymatica som jag köpte efter en diskussion på börspodden om bolaget. 15 Augusti köptes sedan Dome Energy, en vecka senare skriver jag ett inlägg där jag summerar insidertransaktionerna i bolaget. Insiders hade köpt en väldigt stor andel av bolaget (8%) på relativt kort tid. Jag sålde min sista post Dome Energy i november och jag slutade marginellt minus(ett par tusen). 2015 blir sedan Dome Energy ett av mina största innehav, men det är en annan historia.

Mitt köp i Ratos är ett tafatt försök att övergå till stabilare bolag och långsiktigare investeringar. Köpet sker i samband med nedgången hösten 2014. Jag behåller aktierna i totalt 2 dagar och gör en förlust på 176 kr. Min affär i Nordic Mines slutar med en förlust på 100%. Jag köper teckningsrätter för 1 öre styck och hoppas att det ska komma en positiv nyhet. Då inget kommer så lät jag teckningsrätterna förfalla. Jag anser fortfarande att det bettet inte var helt galet då bolagets aktie var galen. Det har skett konstigare sker med det bolaget (än att en teckningsrätt tok-rusar utan anledning). Bara en sådan sak som att det finns aktieägare som vill äga aktier i bolaget är konstigare. Rusningen uteblev dock. Mitt köp var aldrig baserat på tilltro till bolaget.

Beowulf Mining var mitt sista mindre innehav under hösten 2014. Tanken var att jag skulle äga aktierna under en längre tid tills bolaget antingen gick i konkurs eller tills en rusning kom. Jag sålde dock aktierna med förlust efter ett par månader. 



Hur man bränner merparten av sin portfölj på månader


När andra halvåret 2014 började låg redan en mindre post Kopy Goldfields i portföljen. Fram till 2 juli ökar jag sakta min position och den är tillslut 15% av portföljen. Då känner jag mig nöjd och slutar att röra positionen. Jag hade byggt upp positionen(gav 1,09), då jag väntade på att kursen skulle explodera. Bolaget hade i november 2013 tecknat en avsiktsförklaring med den ryska guld producenten GV Gold. Avtalet var värt 7-9 MUSD och värderade Kopy Goldfields licens Krasny till mellan 90 och 120 miljoner. När avtalet presenterades hade kursen rusat från 1 kr(börsvärde 30 miljoner) till 2,7 kr(börsvärde 81 miljoner). När avtalet med GV Gold skrevs på valde en annan partner att stiga av, det kanadensiska gruvbolaget Eldorado Gold började sälja sina aktier i Kopy Goldfields.  Detta skapade ett säljtryck och det blev vedertaget bland de som följde bolaget att när aktien nästa gång skull gå över 1,50, skulle Eldorado Gold fortsätta sin utförsäljning. Så sakta men säkert föll aktien tillbaka. I mars 2014 hade signaturen Rika på Redeye bloggen skrivit ett inlägg där han beskrev hur Kopy Goldfields var en signatur från att göra "en motiverad monsterrusning".

http://www.redeye.se/aktiebloggen/kopy-goldfields/kopy-goldfields-ar-en-paskrift-ifran-att-gora-en-motiverad-monsterrusni

Kopy Goldfields bolagsvärde var i juli 2014 runt 32 miljoner. Avtalet skrevs på och bolaget rusade som planerat. Aktien toppade över 2 kr och jag, satt tålmodigt kvar och väntade på fortsatt uppgång. Jag ansåg att bolaget skulle handlas en bra bit över 2 kr med signaturen på papper. Istället kom Eldorado Gold tillbaka till orderdjupet och under den kommande veckan säljer bolaget ut sina resterande aktier. 18 Juli är kursen nere på som lägst 1,20 kr. Istället för att minska vid uppgången (som jag hade gjort framgångsrikt med Interfox) valde jag istället att fylla på när uppgången kom av sig. 22 juli hade jag plötsligt dubblat mitt innehav på kurser mellan 1,25 och 1,39 kr. Jag såg nedgången som en tillfällig rea innan nya köpare skulle strömma till, istället var nedgången bara början. Månad för månad tickade kursen ner och i november 2014 handlas aktien runt 67 öre, mitt gav var nu nere på 0,96, antalet Kopy Goldfields aktier i portföljen har ökat med smått otroliga 600% sedan rusningen. I November 2014 hade jag i ett halvårs tid hållit fast vid att jag hade rätt, att kursen är för låg och att bolaget bör handlas runt 2 kr. Den 14 november är jag alla in i Kopy Goldfields och bolaget är den enda aktien jag äger. Sedan 5 augusti 2014 hade portföljen förlorat 42% av sitt värde. Jag var nästan tillbaka där jag började och i princip alla pengar jag hade tjänat på Nokia, Interfox och Starbreeze var utraderade. Den 14 november är en fredag, nästa börsdag är den 17 november.


17 november 2014


Vissa dagar och vissa ögonblick kommer för alltid finnas kvar. Jag är en människa som kommer ihåg platser och min hjärna tar ögonblicksbilder där plötsligt allt är tydligt. De flesta dagarna sparar inte min hjärna så mycket information, men jag kommer aldrig glömma promenaden till bussen den 17 november 2014. Klockan är runt 08:35 när mobilen plingar till, till vänster om mig är Svecos Malmös kontor. Jag läser rubriken i mejlet och 3 ord fastnar, "Kopy Goldfields Företrädesemission". Teckningskursen var satt till 45 öre och jag bestämmer mig att ligga kvar då jag fortfarande tyckte bolaget var undervärderat. 3 dagar senare har jag gått från att förlorat 42% av portföljen sedan toppen, till att ha förlorat 60%. Under november/december 2014 sover jag dåligt, varje dag blir en kamp för att hålla kvar mina aktier och inte kasta in handduken. Under dessa månaderna bloggar jag i princip enbart om Kopy Goldfields. Den 30 december trillar en enorm mängd, i princip värdelösa, teckningsrätter in på kontot på Avanza. Årets sista dag blir också den dagen, i vuxen ålder, men minst antal kronor på sparkontot + ISK. På 4 månader har jag gått från 148% upp under min tid på börsen till 7,6% ner. Vintern 2014 slutade jag prata med mina vänner om börsen. När jag pratade med börsintresserade människor börjar jag tjata mer än någonsin om Kopy Goldfields. På söndagsmiddag hos släkt berättar jag för pappa om mitt misslyckande, jag är dock väldigt tydlig med att jag ska behålla mina aktier. Några månader senare har jag fått tillbaka alla pengarna jag har förlorat, men det är en annan historia.

Den markerade zonen är nyemissions beskedet.



Vilka misstag skapade nedgången


1. Jag minskade inte på rusningen. Jag ägde Kopy Goldfields aktier motsvarande 15% av min portfölj. I samband med nyheten steg kursen till som högst 2 kr, en uppgång med över 80%. Efter rusningen motsvarade Kopy Goldfields nästan 30% av min portfölj, men jag valde inte att minska Istället ökade jag redan samma dag till kurser som tryckte upp mitt gav och ökade min exponering.

2. Avsaknaden av reflektion över vad som skulle skapa framtida kurssökning. När jag tog position i Kopy Goldfields hade jag en tydlig trigger framför mig. När ett specifikt PM skulle släppas, skulle kursen rusa. Mina tankar visade sig vara rätt. När väl nyheten hade släppts, fans ingen motsvarande trigger i närtid. För att skapa kursökning krävs ibland något som kan trigga uppgången, i Kopy Goldfields fallet så fanns ingen sådan trigger i närtid, ändå handlade jag trots fallande kurs.

3. Fokus på fel saker. Jag vet inte hur många gånger jag läste igenom historiska pressmeddelanden under halvåret, jag spenderade 100 tals timmar på att följa i princip varje avslut som skedde i aktien, jag läste operativa uppdateringar som jag inte förstod och tolkade ord från ledning/styrelse. Däremot så kollade jag aldrig upp bolagets balansräkning. När nyemissionen kom var jag lika förvånad som alla andra. 100 tals timmar lagda på ett bolag hade lagts utan att jag visste vad jag höll på med. Nyemissionen skedde hösten 2014, bolaget fick under 2015 totalt 0 kr i intäkter. Jag borde varit medveten om att nyemissionen skulle komma för eller senare, men valde att inte tänka på det. Problemet var inte att jag hade räknat fel, problemet var att jag inte hade räknat alls.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar