lördag 28 november 2015

Varför rusar alla småbolag?

De senaste veckorna har varit en väldigt konstig period. Jag har aldrig tidigare sett såhär många småbolag, stiga mycket, på kort tid, på lösa grunder. Det hela började med en vansinnig uppgång i ett antal gruvbolag, spred sig till andra mindre råvarobolag och fortsatte vidare till andra micro cap aktier. De senaste veckorna måste varit en av de perioderna i börsens samtids-historia då ägande i små ”skräp” bolag har varit mest lönsamt.

Min hjärna har svårt att hantera situationen, när jag beskådar spektaklet blir jag stressad. Jag har tidigare skrivit på bloggen om ett antal av bolagen som rusat. Jag anser att kunskap om bolagen som rusat, har gjort att det hela varit ännu jobbigare för min hjärna att hantera. I snart 3 år har jag försökt förstå börsen och det har sällan varit svårare än nu. Tidigare har enstaka aktier bettet sig väldigt konstigt. De senaste veckorna har nya exempel uppstått varje dag. För att skapa förståelse för händelserna har jag funderat på vilka faktorer som kan ligga bakom. Jag har tidigare skrivit en inläggsserie vid namn ”Aktietorgets minsta bolag”, den serien är nu lagd på is då jag inte finner det försvarbart att skriva fler inlägg om den typen av bolag just nu (när alla småbolag som får publicitet rusar). När börsen återgått till ett normalare läge har jag tänkt fortsätta inläggsserien där jag summerar väldigt små bolag. Mina iakttagelser nedan är baserade på rusningarna i Lucent Oil, European institute of science och Orezone.

Mina blogginlägg om bolagen:
http://jakten.blogspot.se/search/label/Aktietorgets%20minsta%20bolag

De 3 bolagen hade innan rusningen börsvärde under 10 miljoner. Alla 3 är listade på aktietorget och hade låg likviditet i handeln. Alla bolagen rusade med över 100 % på kort tid. I alla fallen var rusningarna helt omotiverade(min personliga åsikt).






Vad är en normal kurs?

Bolagen som rusat i november har i de flesta fallen (om man bortser från Nordic Mines) varit relativt okända. Jag tror att en av anledningarna till de galna rusningarna har varit att väldigt få människor haft en uppfattning av vad som är en rimlig kurs för aktierna. Följer man börsen har man koll på var till exempel Fingerprint brukar handlas. Varje dag man bevakar aktien får hjärnan se ny data om vilken kurs bolaget brukar handlast till. Detta skapar en uppfattning om ett normalläge, man förväntar sig att kursen ska handlas runt detta normalläge. Hade Fingerprint plötsligt handlats till kursen 3 000 hade många lyft på ögonbrynet. En kurs på 600 är mer normalt och skapar inte samma reaktion. Oavsett om man har kunskaper om bolagsvärdering eller inte, så förstår man Fingerprint oftare handlas runt 600 kr än runt 3000. I okända bolag, som ingen hört talas om, saknar hjärnan denna uppfattning om vad som är en normal kurs. Väldigt få som följer börsen har koll på vad Orezone brukar handlas till för kurser. Hur många visste för en månad sedan om att Orezone normalt sätt handlades runt 10 öre eller 1 kr?


Hur mycket kan ett bolag stiga?

När Nordic Mines rusade, flyttades i mina ögon nivån för vad många anser är en möjlig kursökning. När Orezone rusade hände samma sak. Folk såg i samband med detta ett flertal bolag som rusade över 100 % på kort tid. Har man spenderat kort tid på börsen (låt oss säga under en månad), så har man vid de flesta tillfällen inte sett så många bolag stiga med sådana siffror. Vi befinner oss just nu i en tid då väldigt många lockas till börsen vilket leder till att många får se börsen bete sig på sätt som inte är representativt för hur den brukar bete sig. Hade börsen bettet sig ”normalt” hade många av individerna som just nu söker sig till börsen, inte sökt sig till börsen(högst personlig åsikt). För varje rusning skapas stora vinster hos ett antal individer, när dessa berättar om vinsterna och om hur de gjorde 100 % på en vecka lockas människor att pröva ”börsen”. Färre människor berättar om sina förluster. Även de som varit på börsen en längre tid, får sin uppfattning om vad som är möjligt att flyttas längre ut på skalan. Om X kunde rusa 100 %, så kan även Y göra det. Efter att ha sett Nordic Mines, Endomines och Botnia stiga väldigt många procent på kort tid, valde jag bland annat att köpa Orezone på 25 % upp för dagen(efter att ett PM släppts). Jag hade aldrig köpt Orezone om det inte vore för uppgången i Nordic Mines. Man kan säga att Nordic Mines flyttade ribban. I mitt huvud fanns dock en uppfattning av ”vad som var en normal kurs”, vilket fick mig att sälja på 30 öre och missa i princip hela uppgången.


Låg likviditet och lågt börsvärde

Kombinationen av låg likviditet och lågt börsvärde gör att enskilda aktörer som handlar i en aktie får stor makt. Det finns många bolag på börsen där köp för några tiotusenlappar kan vara tillräckligt för att lyfta kurser 10 %. Detta är normalläget i de tre bolagen jag bloggat om. I Lucent Oil (där jag ägde aktier innan uppgången) fick jag handla aktier i 2 månaders tid för att jag skulle få tag på aktierna jag ville ha till ett rimligt pris. Normalt sätt så handlar man aktier i de minsta bolagen genom att låta sin köporder ligga i dagar/veckor i väntan på att någon ska vilja sälja aktier till rätt pris. Likviditeten i aktierna är normalt sätt ett problem, då den gör att man inte kan gå in/ur aktierna hur man vill. Låg likviditet skapar samtidigt vissa möjligheter, då det gör att bolagen vid publicitet, kan reagera kraftigare. Äger man många aktier i Orezone och vill sälja dem, hade det i normala fall kunnat ta månader. Låg likviditet, som i normala fall är en anledning att ha större säkerhetsmarginal än vanligt blev plötsligt en möjlighet efter att ett antal bolag med låg likviditet i deras aktier hade rusat. När folk jagar nästa 500 procentare är 50 % upp inte en så stor uppgång som det borde vara. Det blir istället för en anledning att sälja, en anledning att köpa då normalläget för uppfattningen om vad som är möjligt har ändrats. När detta hade hänt kunde enskilda individer köpa aktier för stora summor, i obskyra bolag för att skapa rusningar. En förutsättning för att det skulle ske var låg likviditet i aktierna och lågt börsvärde.


Sociala medier

Konversation om aktier och bolag sker ofta online i olika forum eller sociala nätverk. Detta är på många sätt väldigt trevligt då det bidrar till att skapa ökat intresse och gemenskap mellan människor som delar samma intresse. I vissa fall kan även tips kommuniceras mellan individer(av varierande kvalitet). En konsekvens är att djungeltrumman sprider information i snabbare fart. Samma ögonblick som ett bolag stiger, syns bolaget på Avanzas ”vinnarlista”. Inom några minuter har någon twitter-profil berättat om händelsen och en liten stund senare finns en börssnack tråd. Detta gör att väldiga kvantiteter av människor på kort tid plötsligt får höra om bolag de aldrig hört talas om. När något stigit 100 % på 5 minuter och fortsätter upp finns ingen tid till eftertanke. Antingen hoppar man på båten eller så sitter man vid sidan av. När tillräckligt många människor ser detta samtidigt faller en del av dessa för frestelsen. Information om den senaste ”aktieraketen” har aldrig spridits snabbare än idag. Inom minuter har plötsligt tusentals människor hört talas om Orezone. Att bolaget är ”opopulärt” möjliggör att en liten ökning i popularitet kan skapa stora förändringar i kurs.

Inlägg om populära aktier och likviditet:


Historielöshet

Många människor (jag är ett exempel på en av dessa) har spenderat väldigt få år på börsen. Jag var inte med när It-bubblan sprack, när finanskrisen sänkte börsen eller när eurokrisen 2011 fick människor att sälja av. Sedan 2011 har ingen större nedgång skett, framförallt inte i småbolag(småbolagsindex gick inte ner i takt med OMXS30 2015). Man har sett småbolag som grupp gå upp eller möjligtvis gå upp/ligga still. Har du inte varit på börsen länge, har du aldrig sett småbolag som grupp gå ner. Man har inte heller sett bolag rusa som de gjort de senaste dagarna. Därför har man inte erfarenhet om hur det brukar gå för en aktie efter att den har stigit 500 %. En lång period av uppgång har fått individ efter individ att ta sig in på börsen. Kort tid på börsen, innebär lägre sannolikhet att man är påläst.


Girighet

Vid en uppgång i ett bolag man inte äger finns två val, att avstå eller att köpa aktier. Normalläget är att avstå. Det är väldigt få individer som sedan tidigare äger aktier i bolag med lågt börsvärde, därmed är det också väldigt få som har alternativet att sälja aktier i samband med uppgången. Vill man göra pengar, måste man alltså först köpa aktier i bolaget och sedan sälja dem högre. Att man har sett andra människor tjäna pengar på börsen är nog oftast en bidragande orsak att man går in på börsen(detta gäller även mig). De som stigit in på börsen nyligen har nyligen tagit beslutet att utsätta sina pengar för chansen att öka i värde(och även utsätta dem för risk). Har man redan tagit beslutet, satt in pengarna och ser rusningar ske, tror jag många känner ”här kommer min chans att dubbla pengarna”. En av de stora fördelarna med börsen, är att det är friviligt om du vill agera eller avvakta. Girighet får människor att frivilligt avstå från rätten att stå vid sidan av. Många som handlade bolagen var medvetna om att uppgångarna inte var motiverade, men valde ändå att handla (jag var en av dem). Andras såg bara en uppgång och ville ta del av den.



Summering:


Många småbolag har på väldigt kort tid rusat. En gemensam nämnare för många av dessa är att bolagen haft låg likviditet i aktien och lågt börsvärde. Utan kunskap om bolag eller hur aktierna brukar handlas saknas en spärr som annars kan synligöra orimligheten i en akties kurs. Nordic Mines (med fler) flyttade gränsen för vad som var en möjlig uppgång, sedan hjälpte sociala medier till att sprida rykten om nästa ”kursraket”. Jag tror att girighet, okunskap och avsaknad av erfarenhet sedan var bidragande faktorer till att kurserna fortsatte upp. Det är oftast inte traders med 10 års börserfarenhet som köper på topparna. På rusningarna tjänade vissa pengar, medan andra blev sittande med Svarte Petter.


Jag ägde innan rusningen aktier i Lucent Oil, jag har under de senaste veckorna bland annat handlat Orezone, Delta Minerals(med förlust), Auriant Minging och European Insitute of Sciense. Fortsätter småbolag att tok-rusa så kommer jag även i fortsättningen doppa tårna ibland. Jag tror dock det är viktigt att man inser att kursrusningarna inte är motiverade, att börsen efter en tid (som kanske redan är passerad) kommer återgå till mer normal handel och att man tar väldigt stor risk när man handlar i denna typ av bolag. Jag anser att priset, är den största riskfaktorn i aktiehandel(något det finns delade meningar om) och att den viktigaste parametern vid ett köp/sälj beslut alltid måste vara börsvärdet i förhållande till något(i förhållande till vad kan variera). Har priset på en aktie stigit utan nyheter anser jag generellt att risken har ökat. Min förhoppning är att småbolagshandeln snart kommer återgå till normalare beteende.


Jag äger inga aktier i något av de ovan nämnda bolagen men är intresserad av att köpa aktier i Lucent oil om kursen åter igen går ner under 5 kr(återgår till normalläget). Jag anser att uppgångarna i Orezone och European Institute of Science är helt verklighetsfrånvända, men då jag enbart varit på börsen i 3 år så ska ni såklart ta allt jag skriver med en stor nypa salt! Allt ovan är betraktelser och inte fakta. Om något är felaktigt i texten ovan så får ni hemskt gärna kontakta mig.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar